Urbanisme

Cornellà del Terri

El nou POUM rural beneficiarà 8 municipis del Pla de l’Estany i Cornellà del Terri demana que se l’inclogui

Ràdio Banyoles

Divendres 8 de maig · 14:20

El decret simplifica l’urbanisme als municipis de menys de 2.000 habitants i Cornellà vol que es tingui en compte “la realitat territorial i no només el cens”.

El Govern ha aprovat un decret llei per agilitzar la creació d’habitatge i reduir la burocràcia als municipis rurals. El nou POUM rural possibilita instruments de plantejament urbanístic més simples i flexibles per agilitzar la contractació pública, la gestió d’edificacions en sòl no urbanitzable i la transició energètica en l’àmbit local. La mesura afecta els municipis de menys de 2.000 habitants i, per tant, beneficia vuit dels 11 municipis del Pla de l’Estany, quedant-ne exclosos Banyoles, Porqueres i Cornellà del Terri.

Precisament, aquest municipi ha demanat a la Generalitat que el nou decret tingui en compte la realitat territorial i no només el cens. L’Ajuntament de Cornellà celebra la creació del POUM rural per agilitzar l’habitatge, però reclama una “mirada qualitativa” per evitar que municipis amb realitats rurals evidents en quedin exclosos. L’alcalde, Salvador Coll, ha enviat una carta a la consellera Sílvia Paneque on exposa que, tot i superar els 2.000 habitants, el municipi pateix les mateixes limitacions que els pobles més petits, a causa de la seva estructura en deu nuclis de població disseminats, molts dels quals tenen entre 15 i 200 habitants.

Segons Coll, el límit demogràfic de 2.000 habitants establert pel Govern és “massa rígid” i no reflecteix la realitat de municipis amb població disseminada. Segons el consistori, la dispersió en nuclis petits, cada un amb les seves dinàmiques, genera una major complexitat en la gestió urbanística, dificultats de mobilitat i uns costos estructurals molt similars als dels nuclis rurals.

L'alcalde sosté que incloure Cornellà del Terri en l'àmbit d'aplicació del decret aportaria coherència territorial i seria més eficaç en la lluita contra l'escassetat d'habitatge en l'entorn rural.

El decret llei aprovat recentment pel Govern respon a una demanda històrica del territori, ja que actualment el 56% dels municipis de menys de 2.000 habitants tenen planejaments urbanístics de fa més de 15 anys, una situació que dificulta la creació d’habitatge i l’arrelament de la població.

El decret també preveu facilitats en la contractació pública i el suport d’entitats com Infraestructures de la Generalitat i L’Energètica per pal·liar la manca de recursos tècnics dels ajuntaments petits.

També et pot interessar

ads.skip.countdown-text
ads.skip.button-text