Estany

Banyoles

El Consorci de l’Estany inaugura un laboratori de cria de nàiades punter a nivell estatal

Ràdio Banyoles

Dimecres 16 de febrer 2011 · 12:48

El Consorci de l'Estany ha inaugurat les instal·lacions d'un laboratori de cria de nàiades punter a nivell estatal. El laboratori, cofinançat pel Projecte Life i la Diputació de Girona, té com a objectiu la reproducció i l'engreix dels juvenils d'aquesta espècie autòctona amenaçada.

L'adequació d'un laboratori de nàiades a la granja de la finca de Casa Nostra és una de les actuacions emmarcades dins el Projecte Estany, el segon projecte Life a la zona lacustre de Banyoles. La iniciativa es basa en el fet que gairebé el 98% de les espècies de peixos de la conca lacustre són forànies, com per exemple el black bass o la gambússia. Per contra, espècies autòctones com les nàiades o musclos d'aigua dolça s'han gairebé extingit. El laboratori de cria i reproducció en captivitat d'aquesta espècie és una de les mesures que ha de contribuir a invertir aquesta situació. El president del Consorci de l'Estany, Salvador Ros, ha explicat que el projecte es va iniciar l'any passat, però el laboratori no ha estat operatiu fins ara.

Les nàiades es reprodueixen mitjançant la infecció d'un peix adaptat a l'hàbitat a reintroduir. Passats uns 25 dies de la infecció, el bacteri és expulsat i d'aquí sorgeixen els juvenils de l'espècie. Si totes les parts que participen en el procés s'assoleixen amb èxit, es poden arribar a obtenir milers de juvenils. L'engreix i el creixement d'aquests, però, és més complex, ja que no se'n coneix la correcta fórmula d'alimentació. El responsable tècnic del Consorci, Miquel Campos, ha explicat que el laboratori de nàiades ha de contribuir a aportar un punt més a la ciència sobre el creixement i l'alimentació d'aquests musclos d'aigua dolça.

Es tracta d'un laboratori punter a nivell estatal pel que fa a la cria i reproducció de nàiades en captivitat. A nivell europeu hi ha diverses experiències d'aquest tipus, però els resultats que s'obtinguin a les instal·lacions de Porqueres contribuiran a un millor coneixement de l'espècie a nivell mundial.  

En total, el Projecte Estany suposa una inversió econòmica de més d'un milió d'euros, que serviran bàsicament per repoblar l'estany de peixos autòctons i eliminar les espècies exòtiques.

També et pot interessar

ads.skip.countdown-text
ads.skip.button-text