Publicacions

Esponellà

L’ajuntament edita ‘Esponellà. Terra de barons’ que difon la relació de la família de Fortuny i el seu llegat al municipi

Ràdio Banyoles

Dimecres 18 de desembre 2024 · 14:43

Repassa la història de la nissaga que governava el territori des del Castell i ha estat elaborat per veïns.

L’Ajuntament d’Esponellà va presentar dissabte passat el llibre ‘Esponellà. Terra de barons’, un volum que recopila per primera vegada la història i el llegat de la família de Fortuny, barons del municipi que durant segles van governar el territori des del Castell.

El projecte va néixer fa uns anys, lligat al procés arqueològic que s’ha anat fent a les ruïnes del Castell d’Esponellà i que ha permès consolidar el conjunt. Des de l’ajuntament es va creure convenient recopilar i ordenar tota la informació referent a la història de la baronia i la família. El que inicialment s’havia pensat com una exposició amb els objectes que el consistori té en dipòsit, com vestits i mobiliari, s’ha transformat en un llibre divulgatiu.

El llibre ha anat a càrrec de tres veïns del municipi, l’historiador aficionat Jaume Tresserras, Lola Ortiz ha fet les il·lustracions i la maquetació gràfica ha anat de la mà de Georgina Trill.

Jaume Tresserras ha explicat a Ràdio Banyoles que el procés ha inclòs una exhaustiva investigació en el fons patrimonial de la família de Fortuny cedit a l’Arxiu Nacional i el que s’ha generat amb les excavacions al Castell. La gran quantitat d’informació que va localitzar, unes 3.000 imatges i molts documents inèdits, li van obrir la porta a poder plasmar la història i el funcionament de la baronia en el seu context “com un estat a petita escala”.

La publicació s’articula cronològicament, situant l’origen d’Esponellà al segle X, detalla el paper del Castell i la relació amb el territori. Se centra a la nissaga de la família de Fortuny, però també en els seus antecessors i en ressegueix la història, els moviments i la importància de la relació entre els senyors i el vassallatge.

Fins ara la informació s’havia tractat en una publicació dels Quaderns de la Diputació de Girona, escrit fa uns anys per Pere Bosch, i ara s’amplia i es sintetitza amb aquest volum, en el qual hi han col·laborat també molts veïns del municipi.

La presentació es va fer a Cal Baró d’Esponellà i hi van acudir un centenar de persones. El consistori n'ha editat 200 exemplars que es distribueixen gratuïtament per fer difusió d’un dels trets característics del municipi.

També et pot interessar

ads.skip.countdown-text
ads.skip.button-text